In gesprek met Kurt Martens

De dalende fiscale aftrekbaarheid, de stijgende CO2-taks en het stijgend voordeel alle aard leiden tot een enorme kostenverhoging voor bedrijven en hun medewerkers voor alle wagens met CO2 emissie. Het is dus echt wel duidelijk: de kost van niets doen, is ontzettend hoog. Dat en welke stappen je dan beter zet, vertelt Kurt Martens, Head of Account Management, in de onze derde aflevering van TraXall TalX.

 

 

Over vergroening en duurzame vloten. En wat als je nog geen stappen gezet hebt als bedrijf?
Kurt Martens: “Besef wat rond je aan het gebeuren is en besef wat de impact is. We zitten in een wereld in verandering.

Laten we eerst kijken naar de markt. Sinds 2019 zien we dat wagens duurder worden. We hebben WLTP gehad, die de CO2-emissies en dus ook het verbruik van auto’s, heeft doen toenemen. Er heerst een publieke opinie die bijvoorbeeld onder invloed van de klimaatmarsen, duidelijk veranderd is. Waardoor er een zekere terughoudendheid ontstaan is bij de leasemaatschappijen voor traditionele motorisaties.

En recenter hebben we corona gehad. We zitten nu in een halfgeleiderscrisis, de situatie in Oekraïne, waardoor we met lange levertermijnen zitten, heel veel chaos, zeer dure prijzen… Dus toch wel moeilijk. Da’s enkel de markt.

We hebben dan ook de wetgeving. Sinds 2008 is de regering begonnen met vergroening te stimuleren, maar dat waren stapjes in de marge. In 2020 is eigenlijk de eerste grote stap genomen toen de regering-Michel gezegd heeft: wij gaan de fiscale aftrekbaarheid lineair koppelen aan de CO2-emissie. En dat betekende concreet een prijsverhoging van ongeveer 60 euro per auto per maand. Maar dat was maar de eerste stap. Nu publiceerde minister Van Peteghem zijn beleidsverklaring. En ja, ik kan het niet onder stoelen of banken steken, maar dat heeft echt paniek gecreëerd bij heel veel bedrijven.”

 

Over drie domeinen die een grote impact hebben
Kurt Martens: “De regering heeft voor de eerste keer proactief een langetermijnstrategie rond bedrijfsvoertuigen ontwikkeld. Niet enkel voor het volgende jaar maar voor de komende jaren. Er zijn eigenlijk drie domeinen met een grote impact.

De eerste is de fiscale aftrekbaarheid, waarbij de regering duidelijk pusht voor elektrificatie. Voor iedere wagen die een emissie heeft, dus ook plug-ins, en die besteld worden vanaf 1 juli 2023, gaat de fiscale aftrekbaarheid verminderen tot nul.

Een tweede punt is de CO2-taks. Die CO2-taks voor alle wagens met een emissie – opnieuw: ook de plug-ins –  zal vermenigvuldigd worden met een factor 2 tot 5,5.

En een derde punt is natuurlijk voor de werknemers. Ieder jaar dat er meer elektrische wagens rijden, zal die referentie-CO2 dalen. Dat betekent dat het voordeel alle aard voor de werknemers met een traditionele auto verder zal stijgen.

De laatste twee jaar zagen we een stijging van 10 procent. Dat gaat duidelijk omhoog. En die verschillende elementen zorgen ervoor dat er een enorme kostenverhoging is voor de bedrijven van 30-35 procent voor niet-elektrische wagens. Dus het is echt wel duidelijk: de kost van niets doen is ontzettend hoog.

 

Waag de sprong
Kurt Martens: “De leasingprijs is niet de definiërende factor als je kijkt naar de kosten. Bedrijven die dat nog doen, slaan de bal mis. Da’s heel duidelijk.

Je moet echt kijken naar alle elementen van het kostenplaatje. Dat betekent: je leasingprijs, je brandstof- of energiekost, alle mogelijke taxaties, eventuele kosten van een laadpaal, bijvoorbeeld, maar ook de fiscale aftrekbaarheid.

En als je met al die zaken rekening houdt, dan bekijk je het totale kostenplaatje of wat wij noemen: de full TCO, total cost of ownership.

Maar die total cost of ownership hangt af van de beleidskeuzes die jij als bedrijf maakt in je car policy. Enkele voorbeelden. Ga jij laadpalen voorzien bij de mensen thuis? Mogen je werknemers laden aan snelladers? Dat heeft heel concreet een impact op de energieprijs die je betaalt en op de energiemix als je met plug-ins werkt. Dus denk goed na over je beleid. Bovendien moet je ook beslissen: Met welke partners willen we werken? Hoe gaan we communiceren? Heel veel verschillende stappen. Maar sowieso zou ik zeggen: Waag de sprong, want de kost van niets te doen, is te hoog.”

 

Over de begeleiding van TraXall Belgium
Kurt Martens: Deze denkoefening mag je niet onderschatten. Het is tijdrovend en intensief. Maar we doen dat heel graag met onze klanten. Want wij zien dat als een investering in de toekomst. En wat heel fijn is, is dat we zien dat verschillende klanten die stappen al hebben gezet met ons. Die hadden in het begin ook angst. Die waren ook onzeker. “Gaan onze werknemers dit wel aanvaarden?”

En wat zien we op het moment dat we al die stappen hebben gezet? En we kijken één jaar verder en we meten? Dan zien we op één jaar tijd gemiddelde CO2’s die zakken met twintig gram. Fiscale aftrekbaarheid die stijgt met 7-8 procent en dat zijn resultaten waarop we heel fier mogen zijn. En ik denk dat we daar ook de verandering zullen zien. 2021: iets meer dan de helft van de wagens die we besteld hebben, waren elektrisch of plug-ins. Dit jaar zien we de verschuiving en naar de toekomst toe is het duidelijk: de traditionele wagens gaan bijna volledig verdwijnen. De plug-ins gaan beginnen verminderen, zeker vanaf juli. En die elektrische wagens gaan hoe langer hoe meer dominant worden.”

 

Kijk naar de kosten die je maakt als je niets zou doen
Kurt Martens: “TraXall Belgium heeft geen agenda die we moeten pushen. Wij stellen ons echt ten dienste van de klanten en wij ons ook op de klant. We kijken naar: Wat is je DNA? Wat is je werknemersmix? Zijn er eventueel technische beperkingen?

Mijn advies is altijd: kijk eerst naar de kost als je niets doet. Die is zodanig hoog dat dit een motor van verandering moet zijn. We merken ook dat een aantal klanten een tussenoplossing willen. Misschien voel je je nog niet comfortabel om over te stappen naar elektrificatie. Dan zijn er tussenmogelijkheden. Maar voor mij is het heel belangrijk dat je als bedrijf weet: wat is de financiële consequentie van iedere stap die je zet? Op die manier kan je een correcte beslissing nemen.”

 

Over hoe je argwaan over een elektrische vloot bij medewerkers aanpakt
Kurt Martens: “Het is geen geheim. We hinken achterop, als het gaat over de laadinfrastructuur in België. Dat weten we allemaal. Maar een ander belangrijk punt is dat wij in België een maximumprijs hebben voor diesel en benzine maar niet voor elektriciteit. Dus als je ergens gaat laden, dan is er eigenlijk geen transparantie de kost.

Medewerkers stellen zich ook terecht vragen. Kan ik nog op skivakantie? Waar ga ik laden? Het belangrijkste als bedrijf is je medewerkers meenemen in dit verhaal. Je moet ze uitleggen waarom je die stappen zet. Je moet ook vertellen wat de consequentie zijn als jullie deze stappen niet zetten. Misschien geraak je niet meer in Brussel of Antwerpen met de lage emissiezones. Ook het voordeel alle aard zal enorm stijgen.

Belangrijk is ook dat je het positieve benadrukt. Namelijk: wat gaan wij in ons mobiliteitsbeleid plaatsen om jou comfort te bieden? Wijs hen er ook op hoe de ranges van de auto’s aan het toenemen zijn. Vertel hen dat er overal snelladers komen langs de autostrades, ook naar vakantiebestemmingen. En dat de overheid zowel bedrijven als particulieren verplicht om bij nieuwbouw laadpalen te plaatsen.

Het is een markt in verandering en we gaan sowieso die stappen moeten zetten.”

Onze experten helpen je graag verder.
TraXall Belgium begeleidt jouw onderneming van het begin tot het einde als neutrale partner. We geven objectief feiten en helpen je graag de juiste beslissing te nemen.

Wil je meer weten over TraXall en wat wij voor jou kunnen betekenen? Neem dan contact op met ons.

Wil je meer weten? Advies nodig?