Rob Custers is sinds 1990 aan de slag bij Siemens. Hij startte er als communicatie manager en groeide snel door naar corporate communicatie waar hij verantwoordelijk was voor onder andere het activiteitenverslag, audiovisuele realisaties, corporate design en media planning. Op dat moment had hij veel contact met leveranciers en zo is hij in de wereld van aankoop terecht gekomen. Sinds 2005 is hij naast aankoop van marketingproducten en -diensten verantwoordelijk voor alles wat met fleet management te maken heeft. Daar hoort niet alleen aankoop bij maar ook het ganse operationeel beheer van de vloot samen met zijn collega Stephane, ontwikkeling van de car policy in samenwerking met HR en samenwerkingen en contracten met leveranciers.
Op zoek naar een geschikte partner
“Vooraleer we met TraXall in zee gingen, hadden we intern al een bepaalde database opgebouwd.”, zegt Rob. “Daarin zaten een aantal wagen- en bestuurdersdossiers die we aan elkaar konden koppelen maar zonder enige car configurator. In deze werkwijze moesten wij heel veel offertes manueel vergelijken. Dat was zeer arbeidsintensief en tegelijkertijd kreeg de bestuurder een beperkte keuze. Die twee zaken wilden we aanpakken. We wilden de bestuurder tegelijkertijd meer keuze geven en anderzijds wilden we niet meer verder met het manueel vergelijken van allerlei offertes. We hadden bovendien gebrek aan een goede rapportering. Dat waren voor ons de belangrijkste elementen toen we op zoek gingen naar een geschikte partner.”
En die vonden ze bij TraXall. Rob: “TraXall heeft er voor gezorgd dat Siemens een straffe employer branding kan neerzetten en we onze bestuurders niet alleen een ruimere keuze van wagens kunnen aanbieden maar ook wagens die beter afgestemd op de behoeften van onze bestuurders en beantwoorden aan onze 3 prioriteiten: veiligheid, duurzaamheid en comfort.”
Een dedicated team dat ons bedrijf door en door kent
“Een van de sterke punten bij TraXall is het dedicated team. Dat is voor ons heel belangrijk. Wij hebben het plezier om ondertussen al 11 jaar samen te werken met dezelfde key account manager, Frank Engelen. Dat heeft een enorm voordeel. Hij kent ons bedrijf door en door, eigenlijk net zo goed als ik. Hij heeft de evolutie meegemaakt van één monolitisch bedrijf naar verschillende onderdelen van de Siemens groep. Hij kent de complexiteit. En dat maakt dat wij met weinig woorden heel snel kunnen schakelen en van ideeën uitwisselen. Dat is een enorm voordeel.”
Strategisch nadenken over fleet en mobiliteit
“TraXall is voor mij een sparringpartner.”, gaat Rob verder. “Ik heb mijn insteek en zij bekijken meteen hoe zij dit kunnen vertalen, implementeren en afstemmen op onze processen. Samen met TraXall hebben wij de profiler en car configurator opgebouwd. Het zit zo dat we er niet meer van uit gaan dat elke bestuurder voor een dieselwagen kiest. Er zijn heel wat alternatieven op de markt: plug in hybrides, full hybrides, full electric enzovoort. Siemens wil een frontrunner zijn in de transitie naar een emissievrije bedrijfsvloot.Daarom is het belangrijk om te achterhalen wie de bestuurder is en welke wagen hij kan kiezen en welke wagen we hem adviseren. Dankzij de profiler stellen we de bestuurder enkele vragen die we samenvoegen met gegevens die we al hebben zoals de woon- werkafstand. Op basis daarvan krijgt de bestuurder het beste advies op maat van zijn situatie.”
TraXall en Siemens: samen innovatief
“Wat ik enorm apprecieer,” benadrukt Rob, “is dat TraXall innovatief is, net als Siemens. Dat betekent dat zij net als ons niet wachten op de marktevoluties, copy-paste doen en implementeren wat iedereen doet. Of wachten tot het nu eenmaal moet en verplicht wordt. Nee, we willen het voortouw nemen en op de markt komen met nieuwe zaken. Een voorbeeld daarvan is multi-bidding. Siemens was dankzij TraXall bij de eerste in België om systematisch voor elk voertuig dat besteld wordt een prijsvergelijking te doen met minimum drie leasemaatschappijen op een bijna volledig geautomatiseerde manier. We zien vandaag nog steeds, meer dan vroeger zelfs, dat de prijzen enorm kunnen variëren. Het is duidelijk dat je enkel van de beste deals kan genieten als je constant prijsvergelijkingen doet voor elke wagen. En dat kan je enkel met een geautomatiseerd multi-bidding systeem zoals dat van TraXall.”
Optimalisering van processen en systemen
“We merken dat andere leveranciers op de markt zich vaak opstellen als een aankoopcentrale die aan de hand van de kortingen een toegevoegde waarden willen aantonen. Maar dat is een aspect dat wij als bedrijf liever zelf onder controle houden.”, verduidelijkt Rob. “Voor ons is het belangrijker dat TraXall als onze fleet beheerder meedenkt en onze strategie zo goed mogelijk omzet in processen en in systemen. Daar zit voor ons echt de meerwaarde.”
“Het is bovendien zo dat je op een gegeven moment, als je jarenlang prijzen vergelijkt, je met je leveranciers aan een bodem zit. Er zit echter altijd wél nog veel potentieel in hoe je zaken aanpakt. En dat doe je door kritisch te kijken naar je processen. Want die zijn nooit definitief. Processen moeten altijd evolueren met de steeds veranderende markt. Dat betekent ook dat je je flexibel moet opstellen want morgen kan het anders zijn. En daar speelt TraXall zeker goed op in.”
Simulatie en scenariobuilding
Siemens en TraXall stellen samen prioriteiten op. “Concreet werken we aan simulaties en scenariobuilding. Momenteel is de situatie zo dat wat we vandaag implementeren, morgen al weer anders kan zijn. In aanloop naar 2026 is de omgeving zeer dynamisch om bijvoorbeeld meer elektrisch te rijden. We moeten nu al heel veel parameters kunnen simuleren en projecties maken. Die kunnen we dan gebruiken om onze car policy bij te sturen, aanpassingen te simuleren en prognoses te maken vooraleer we beslissingen gaan maken.”
Van wagenparkbeheerder naar mobiliteitsbeheerder
“We moeten ook verder gaan dan de klassieke benadering”, zegt Rob “waarbij je enerzijds een wagendossier in het systeem hebt en anderzijds een bestuurder. In de toekomst zal een bestuurder niet enkel meer aan een wagen gekoppeld worden. Met alle mobiliteitsalternatieven van vandaag heeft een bestuurder ook toegang tot een heleboel andere assets zoals een cambio-abonnement, een deelfiets, een leasingfiets of een abonnement voor het openbaar vervoer. Maar ook de laadinfrastructuur bij de medewerker thuis mogen we niet vergeten. Gans dat pakket moet ook beheerd worden. En dat zien we steeds meer bij TraXall.”
Expertise en knowhow
“We kunnen niet meer zonder een partner zoals TraXall.”, besluit Rob. “We willen trouwens die resources intern bij Siemens niet opbouwen omdat we onmogelijk die knowhow van een razend snel evoluerende markt kunnen vergaren. TraXall is veel beter in staat om die expertise uit te bouwen en te delen met haar klanten. In die zin zien we de rol van TraXall als tussenpartij alleen maar belangrijker worden.”
Benieuwd hoe TraXall jouw onderneming op een innoverende manier naar een hoger niveau kan brengen als mobiliteitspartner? Boek dan een adviesgesprek met Farrah Pedrido, Sales Manager bij TraXall Belgium.