Fleet management

Een laadpaal thuis: wie gaat dat betalen?

Elektrische wagens zijn niet meer weg te denken uit het bedrijfsleven. In veel organisaties is een EV zelfs de enige keuze binnen de car policy. Maar als je je medewerkers verplicht om elektrisch te rijden, betekent dat dan ook dat je als werkgever een laadpaal thuis moet voorzien? En wie draait op voor de kosten?

De huidige aanpak: werkgever voorziet laadpaal en terugbetaling

Veel werkgevers kiezen er vandaag voor om een laadoplossing voor thuis aan te bieden. Dit houdt in dat ze niet alleen de laadpaal en installatie financieren, maar ook een terugbetalingsmechanisme voorzien voor de thuis geladen energie. Dit model heeft zich de afgelopen jaren snel ontwikkeld, maar er begint een verschuiving plaats te vinden.

De veranderende markt: steeds meer medewerkers hebben al een laadpaal

Steeds vaker hebben medewerkers zelf al een laadpunt: van een vorige werkgever, via de werkgever van hun partner, een eigen installatie of als verplichting bij nieuwbouwwoningen.
Dit roept nieuwe vragen op voor werkgevers:

  • Kunnen we een bestaande laadpaal overnemen om terugbetaling te garanderen?
  • Moet er een tweede laadpunt worden geïnstalleerd?
  • Mag de laadpaal van de partner gebruikt worden en tegen welk tarief?

De nieuwe trend: focus op terugbetaling in plaats van installatie

De evolutie in de markt leidt tot een nieuwe benadering. Werkgevers verschuiven hun focus van het installeren van laadpalen naar het correct en wettelijk vergoeden van laadkosten. Medewerkers kiezen en installeren zelf een laadpaal die past bij hun voorkeuren, zoals het type, de kleur, een vaste kabel of de plaatsing. De werkgever zorgt enkel voor de terugbetaling van de energiekosten, op een manier die fiscaal en administratief correct is. Dit kan bijvoorbeeld via een slimme laadpaal met registratie of een app die direct met de wagen communiceert.
Een goede vergelijking is het telefoonabonnement: de medewerker kiest zelf een toestel, maar de werkgever betaalt enkel de gespreks- en datakosten. Net zo kan het met een laadpaal: de hardware is voor de medewerker, de energiekosten voor de werkgever.

Verschillende formules: van volledige ondersteuning tot Charging-as-a-Service

Afhankelijk van de fase waarin je bedrijf zich bevindt, kun je kiezen voor verschillende modellen:

  1. Volledige ondersteuning – Laadpaal, installatie en terugbetaling worden door de werkgever voorzien.
  2. Enkel terugbetaling – De medewerker installeert zelf een laadpaal, de werkgever vergoedt de laadkosten.
  3. Charging-as-a-Service – Een huurmodel waarbij de laadpaal eigendom blijft van de werkgever en bij uitdiensttreding wordt verhuisd naar een nieuwe medewerker.

Pas je car policy aan

Omdat bedrijven massaal zijn gestart met het installeren van laadoplossingen, staan we nu voor de volgende fase: de terugbetaling van laadkosten wordt belangrijker dan de laadpaal zelf. We keren stilaan terug naar de logica van de klassieke verbrandingsmotor: alleen de tankkosten werden vergoed. Zorg er daarom voor dat je car policy is aangepast aan deze nieuwe realiteit, met heldere spelregels rond terugbetaling en laadmogelijkheden.

Ben je benieuwd welke laadoplossing het beste bij jouw organisatie past? Neem contact op en we denken graag met je mee!

Wil je meer weten? Advies nodig?